I dagens verden er Paradis blevet et emne af stor relevans og interesse for et bredt spektrum af samfundet. Både på et personligt og professionelt plan er indflydelsen fra Paradis ubestridelig, og dens indflydelse mærkes i flere aspekter af vores daglige liv. Fra dets oprindelse til dets fremtidige implikationer har Paradis fanget opmærksomheden hos akademikere, eksperter, fagfolk og den brede offentlighed. I denne artikel vil vi dykke ned i det fascinerende univers af Paradis, udforske dets historie, dets nuværende betydning og dets mulige udvikling i den nærmeste fremtid.
Paradis kommer fra det persiske ord پرديس pairidaeza, der betyder have. Ordet bruges både religiøst såvel som ikke-religiøst.
I det Nye testamente forekommer ordet paradis i Lukas evangeliet kap. 23 vers 43, 2. Korinterbrev kap. 12 vers 4 og Johannes' Åbenbaring kap. 2 vers 7. Paradis bliver normalt identificeret med Edens have eller med Himmelen. Oprindeligt en have med en mur omkring, som siden uddrivelsen af Adam og Eva blev bevogtet af keruber og et flammesværd. De fleste kristne trosretninger betragter Paradis som stedet, de retfærdige kommer hen efter Guds dommedag.
Edens have (hebraisk: Gan Ēden – גַּן עֵדֶן, arabisk: jannato aden – جنة عدن) bliver beskrevet i Første Mosebog som stedet hvor den første mand, Adam, og den første kvinde, Eva, levede efter at de blev skabt af Gud.
I Dantes Guddommelige Komedie hentyder Dante til Paradis som "det jordiske Paradis," en skøn have eller skov på toppen af et fjernt jordisk bjerg, hvor afdøde, frelste sjæle opholder sig inden opstigningen til Himlen.
Ikke-religiøst bruges ordet "paradis" som et vidunderligt sted, eksempelvis omtales nogle rejsemål som værende et "ferie-paradis". Det kendes også fra realityshowet Paradise Hotel.
Det findes også som stednavn flere steder, f.eks. Paradiset ved Borresø syd for Silkeborg, og Paradisbakkerne på Bornholm.
Spire Denne artikel om kristendom er en spire som bør udbygges. Du er velkommen til at hjælpe Wikipedia ved at udvide den. |