I denne artikel vil vi udforske den fascinerende verden af Georg Friedrich Haas. Fra dets oprindelse til dets indvirkning på nutidens samfund vil vi dykke ned i dets mange facetter og opdage dets indflydelse på forskellige områder. Georg Friedrich Haas har været genstand for undersøgelse og debat gennem historien, hvilket har vækket interessen hos både specialister og amatører. Langs disse linjer vil vi undersøge dets oprindelse, udvikling og dets relevans i den aktuelle kontekst, hvilket giver en komplet og detaljeret vision af Georg Friedrich Haas. Ligeledes vil vi analysere dens indvirkning på forskellige områder og fremhæve dens rolle i kultur, teknologi, politik og meget mere. Gør dig klar til at begive dig ud på en fascinerende rejse gennem Georg Friedrich Haas!
Georg Friedrich Haas | |
---|---|
Personlig information | |
Født | 16. august 1953 (71 år) Graz, Østrig |
Ægtefælle | Mollena Williams-Haas |
Uddannelse og virke | |
Uddannelsessted | Karl-Franzens-Universität Graz, Wien Universitet for Musik og Scenekunst |
Elev af | Gösta Neuwirth, Friedrich Cerha |
Medlem af | Akademie der Künste |
Beskæftigelse | Universitetsunderviser, akademisk musiker, komponist, klassisk pianist |
Arbejdsgiver | Hochschule für Musik[1], Columbia University, Karl-Franzens-Universität Graz |
Kendte værker | Hyperion[2] |
Genre | Opera |
Nomineringer og priser | |
Udmærkelser | Ernst Krenek Award[3] (1998), Preis der Stadt Wien für Musik (2002), Salzburgs musikpris[4] (2013), Erste-Bank-Kompositionspreis[5] (1993), Østerrikes store nasjonalpris[6] (2006) |
Information med symbolet hentes fra Wikidata. Kildehenvisninger foreligger sammesteds. |
Georg Friedrich Haas (født 16. august 1953 i Graz) er en østrigsk komponist.
Haas er opvokset i Tschagguns i delstaten Vorarlberg. Han studerede komposition, klaver og musikpædagogik ved Universität für Musik und darstellende Kunst Graz 1972 til 1979. Herudover studerede han hos Friedrich Cerha i Wien. Haas deltog flere gange i Darmstädter Ferienkurse og i Stage d'Informatique Musicale pour compositeur ved IRCAM i Paris, og han har modtaget flere priser og stipendier i Tyskland og Østrig.
Han er medstifter af komponistforeningen die andere saite i Graz. Haas underviste først som docent siden som professor ved Universität für Musik und darstellende Kunst Graz, bl.a. i fagene nutidig kompositionsteknik og kontrapunkt. Siden efteråret 2005 er han desuden docent i komposition ved musikhøjskolen Musik-Akademie der Stadt Basel i Schweiz.
Haas' stiler minder om György Ligeti i sin brug af mikropolyfoni, mikrointervaller og udnyttelsen af deltonerækker. Musikken er præget af klangmæssige eksperimenter, som ofte falder tilbage på 12-tonesystemet.